MÅLE-> FORSTÅ -> FORBEDRE. Men hvordan?

Når du er begyndt at måle vil du snart have nyttige informationer om din trafik på hjemmesiden. (Hvis du ikke har det, klik her for at læse hvordan og hvorfor).

Det giver dig mulighed for at kunne se og forstå besøg i den webshop. Midlertidigt er der ofte så meget data og målepunkter at man ikke helt ved hvad man skal fokusere på. Det er alt fra hvordan kunderne kom ind på hjemmesiden, hvilken side de landede på, hvilket weblæser som er blevet brugt osv. Hvad bør man se mest på hvis man driver e-handel?

Det er et svar som variere meget i hver branche. Et fælles mål for alle e-handlere er at fjerne forhindringer for kunderne og øge salget.

For at finde frem til hvilke forhindringer der findes, hvad som kan forbedres og hvor du bør lægge din energi for at øge konverteringen har vi en liste med nogle forslag:

Afvisningsfrekvens (Flugtfrekvens)
Afvisningsfrekvens (Bounce rate) er et begreb som taler til procentdelen som bare besøger en side i din webshop. Hvis du for eksempel lander på hjemmesiden og derefter forlader siden uden mere handling – er afvisningsfrekvensen 100%. Derfor skal du ser på afvisningsfrekvensen – målet er at have så lav afvisningsfrekvens som muligt. Hvis den er høj, f.eks. 70-80% uden at det er meningen (dvs. at du ikke har mere end en side på din hjemmeside) – så bør du vurdere at optimere startsiden og gøre den tydeligere med knapper/navigation for at føre besøgerne til næste trin.

Gen. indlogningstid
Gen. indlogningstid er den gennemsnitlige tid som besøgeren er i din webshop. Er gennemsnittet på nogle få minutter eller sekunder er det sandsynligvis en indikation på at der er noget som skræmmer besøgeren fra at blive på siden. Her bør du satse på at en længere gennemsnitlig besøgstid da det betyder at kunden får mere interesse/viden om produktet/webshoppen – noget som kan føre til salg næste gang de besøger webshoppen.

Hvor kommer trafikken fra? (Brugeranskaffelser)
Internettet består af links hvor de største koblinger er søgemotorer sammen med sociale medier som linker nettet sammen. Hvis du ser under kanaler for anskaffelser, dvs. hvilke kanaler din trafik kommer fra – får du en oversigt over hvor din trafik kommer fra. Hvis det er organisk betyder det at det kommer fra resultaterne fra søgemotorerne. Under “refferal” ser du henvisninger som kan være fra forskellige netsider du er blevet koblet fra – for eksempel fra bloggere, artikler eller lignende og se hvor mange besøgende du har fået fra dem. For sociale medier er der også en fane som hedder “Social” og her får du tallene for hver social kanal. Alt som kan bruges til at forstå flertallet af hvor de besøgende kommer fra og hvor du bør lægge mere energi.

Adfærdsflow
Under Adfærd kan du se hvordan de besøgende har brugt din hjemmeside. Du kan få svar på mange spørgsmål om hvordan kunderne navigerer rundt. Her er nogle spørgsmål adfærdsflowet kan besvare:

  • Hvordan tog de sig igennem webshoppen?
  • Gik besøgerne direkte fra produktsiden til kassen?
  • Er det noget step som de fleste kunder udfører, men som egentlig ikke er nødvendigt?
  • “Stien” Som er mere populære for andre end de besøgende, er det “stien” du vil at kunderne skal følge? Kan du optimere andre “stier” eller lede andre “stier” til den populære “sti” som er mest effektiv?

Brug gerne adfærdsflowet over en periode for at få en bedre forståelse og husk at hvis du vælger at optimere strømme i din webshop, for eksempel at forbedre et trin eller tilføje et trin for at reducere forvirring – så er det vigtigt at du vælger det rette tidspunkt når du igen vil analysere adfærdsflowet og måle forbedringen du har gjort.

Dette er bare nogle af de målinger du kan udføre. Der er mange muligheder for dig og din webshop, afhængigt af hvad du vil forbedre og det er derfor vigtigt at du sætter dine egne konkrete mål og værdier du vil forbedre. Husk at tage et skridt ad gangen – det er bedre at fokusere på nogle få værdier som vil løfte andre nøgletal (alt hænger sammen).

 

Kunne dette hjælpe?