Presentation af din visuelle markedsføring

Du kan sige at visuel kommunikation er et kollektivt koncept for alt information vi tager ind via synet. Når man snakker om visuel kommunikation mener man normalt ikke skrevet tekst, men hellere billeder, videoer/animationer, farver og design. Ved at bruge et gennemtænkt visuelt koncept kan du effektivisere informationen og meldingerne du ønsker skal nå ud til dine kunder.

Hvordan præsenterer du visuel kommunikation på den bedste måde? Her er nogle forslag som kan være værd at gennemgå:

Få opmærksomhed gennem kommunikation

Forskere indenfor kommunikation har konkluderet at visuel kommunikation er enklere at kommunikere når det gælder at skabe opmærksomhed og interesse frem for ord, det vil sige tekster. Så hvorfor ikke udnytte dette? Desuden er de visuelle elementer lettere for hjernen at huske end skrevet tekst.

Nogle eksempler kan være:

  • Lav kampagnebilleder i en vis farve eller mønster som formidler den følelse du ønsker at blive husket for.
  • Brug en skrifttype som signalere hvor stærkt dit budskab er – for eksempel tyndere for en mere diskret og premium tone.
  • Brug animationer hvis du ønsker at tilføre en form for liv og formidle en følelse hurtigere.

Alt for at skabe opmærksomhed som modsvarer værdierne i din virksomhed.

Opbyg tillid hos potentielle kunder

Din ven sender et billede af sig selv med en færdigskrabet kupon med 1 million danske kroner, eller en sms hvor han skriver at han har vundet. Hvad tror du mest på?

Med visuel kommunikation kan du opbygge tillid vældigt hurtigt hvis du gør det rigtigt. For vi mennesker tror for det meste på det vi ser med vores egne øjne. Nogle forslag til at opbygge tillid kan være:

  • Brug tryghedssymboler i dine markedsføringsbilleder.
  • Via anmeldelser af hvad dine kunder synes i markedsføringen.
  • Har du modtaget priser eller garantier? Vis dem frem i markedsføringen og ikke bare i webshoppen.

Så det vi opfatter gennem synet er vældigt stærkt og derfor mener vi tydeligvis ikke at du bare skal fokusere på billeder når du vil kommunikere, men at finde en balance mellem visuel og skriftlig kommunikation.

Hvis du fokuserer på begge dele vil du nå ud med et dybere engagemang end hvis du kun fokuserer på en del. Farver har en stor betydelse for hvilke følelser du ønsker at formidle.

Til sidst, husk at det handler om kvalitet i både tekst og billeder. Hvis din kvalitet er høj vil kommunikationen til dine kunder fremkalde positive følelser og selvfølgelig vice versa.

Kunne dette hjælpe?