Et produktfeed til Facebook eller Instagram indebærer at du kan sælge via dynamiske produktannoncer på Facebook eller via produkttags direkte i Instagram. Med et produktfeed menes et flow med samtlige af de produkter som du vælger, som løbende hentes af Facebook/Instagram for at være opdateret på dit sortiment – hvad som er på lager, billedeændringer, prisændringer m.m.

Der findes tre afsnit, alle med forskellige trin som du skal følge for at funktionen skal fungere korrekt.

Sådan gør du:

Aktivering i Quickbutik
  1. Naviger til Indstillinger, lokaliser Salgskanaler, klik på switch-knappen for at aktivere og vælg Åben.
  2. Lokaliser Facebook/Instagram Shopping, klik på Aktiver og derefter på Forbind kategorier.
  3. Vælg at Koble en eller flere produktkategorier fra din butik til en Facebook/Instagram kategori.
  4. Klik på Gem og gentag trin 3 igen for at tilføje flere kategorier.
    Når du er klar har du skabt en liste over kategorier som Facebook/Instagram får adgang til at hente produkter fra.
  5. Øverst på siden ser du dit personlige feedlink som du skal anvende længere nede.
Tilføj ID’et for dine produkter i Quickbutik

Facebook kræver at du har angivet ID’et for dine produkter i produktfeedet. Enten via GTIN/EAN-nummer. Alternativt at du anvender feltet for Leverandørs varenummer i Quickbutik hvilket i så fald anvendes som Brand i Facebook. Produkter uden nogle af disse værdier/ID afvises af Facebook ved indlæsningen af produktfeedet.

  1. Naviger til Produkter, klik på Redigere for et produkt.
  2. Scrol ned til Indstillinger og lokaliser feltet EAN og Leverandørs varenummer. Sikre dig at du anvender et af alternativerne.
  3. Anvender du dig af GTIN/EAN-nummer og valg&varianter behøver GTIN/EAN ikke angives for respektive variant. Her kan du læse mere om hvordan du redigerer dine produktvarianter.
  4. Gem.
Tilføj et nyt katalog i Commerce Manager

Før du går i gang

Et produktfeed indgår i et katalog hos Facebook under Commerce Manager. For at skabe et produktfeed skal du først skabe et katalog.

  1. Log ind på Facebook Business og åben Commerce Manager (Handelsadmintrator)
  2. Hvis dette er dit første katalog, skal du klikke på Kom i gang. Vælg Opret et katalog, og klik derefter på Kom i gang.
    Hvis du allerede har mindst ét katalog, vil du se en oversigt over dine kataloger. Vælg + Tilføj katalog for at oprette et nyt.
  3. Vælg E-handel som katalogtype og gå videre til næste.
  4. Ved valget for hvilken overførselsmetode kataloget skal have, vælg Overfør produktinformation og angiv derefter et valgfrit navn til produktkataloget.
  5. Klik på OpretDit produktkatalog er nu oprettet og du kan klikke på knappen Vis katalog for at se mere information.
Tilføj en datafeed til dit katalog i Commerce Manager
  1. Åben dit katalog i Commerce Manager (Handelsadminstrator) og klik på Katalog > Datakilder i menuen til venstre for at bestemme hvordan produktfeedet til kataloget skal hentes.
  2. Vælg alternativet Datafeed og klik derefter på Næste.
  3. På spørgsmålet “Er du klar til at overføre dit regneark eller din fil?” vælger du alternativer Ja. Klik på Næste.
  4. Vælg alternativer Brug en webadresse ved spørgsmålet om hvordan du vil overføre filen til dit katalog. I feltet Indtast den webadresse, hvor din fil er hostet angiver du din linkadresse til dit Facebook-produktfeed som du finder i Quickbutiks kontrolpanel under Salgskanaler > Facebook/Instagram shopping (slutter på facebook-instagram.xml). Klik derefter på Næste.
  5. Vælg hvor ofte du vil at dit datafeed skal opdateres og tryk Næste.
  6. Kontroller datafeedets indstillinger og bekræft ved at klikke på Gem feed og overfør. 
  7. Færdigt! Din butiks produktfeed er nu forbundet til kataloget i Facebook Commerce Manager.

Anvender du dette for Instagram så findes der et lille trin mere som skal udføres. Du skal også aktivere det nye produktflow under Indstillinger direkte i din Instagram konto. Se hvordan du gør her.

Var dette til hjælp?