Et produktfeed til Facebook eller Instagram indebærer at du kan sælge via dynamiske produktannoncer på Facebook eller via produkttags direkte i Instagram. Med et produktfeed menes et flow med samtlige af de produkter som du vælger, som løbende hentes af Facebook/Instagram for at være opdateret på dit sortiment – hvad som er på lager, billedeændringer, prisændringer m.m.

Der findes tre afsnit, alle med forskellige trin som du skal følge for at funktionen skal fungere korrekt.

Sådan gør du:

Aktivering i Quickbutik
  1. Naviger til Indstillinger, lokaliser Salgskanaler, klik på switch-knappen for at aktivere og vælg Åben.
  2. Lokaliser Facebook/Instagram Shopping, klik på Aktiver og derefter på Forbind kategorier.
  3. Vælg at Koble en eller flere produktkategorier fra din butik til en Facebook/Instagram kategori.
  4. Klik på Gem og gentag trin 3 igen for at tilføje flere kategorier.
    Når du er klar har du skabt en liste over kategorier som Facebook/Instagram får adgang til at hente produkter fra.
  5. Øverst på siden ser du dit personlige feedlink som du skal anvende længere nede.
Tilføj ID’et for dine produkter

Facebook kræver at du har angivet ID’et for dine produkter i produktfeedet. Enten via EAN, som anvendes som GTIN i Facebook. Alternativt at du anvender feltet for Leverandør i Quickbutik hvilket i så fald anvendes som Brand i Facebook. Produkter uden nogle af disse værdier/ID afvises af Facebook ved indlæsningen af produktfeedet.

  1. Naviger til Produkter, klik på Redigere for et produkt.
  2. Scrol ned til Indstillinger og lokaliser feltet EAN og Leverandørsnavn. Sikre dig at du anvender et af alternativerne.
  3. Anvender du dig af EAN og valg&varianter behøver EAN ikke angives for respektive variant. Her kan du læse mere om hvordan du redigerer dine produktvarianter.
  4. Gem.
Tilføj et nyt katalog

Et produktfeed indgår i et katalog hos Facebook under Business Manager. For at skabe et produktfeed skal du først skabe et katalog.

  1. Log ind på Business Manager åben Indstillinger > Flere virksomhedsindstillinger
  2. Klik på Datakilder > Kataloger
  3. Vælg Tilføj og derefter Opret et nyt katalog.
  4. Navngiv dit katalog, og vælg den varetype, du sælger.
  5. Tryk på Opret katalog.
  6. (Valgfrit ved behov) Tilføj personer hvis du ønsker at andre anvendere skal kunne håndtere den.
  7.  (Valgfrit ved behov) Market pixler eller apps som du vil koble til kataloget.
  8. Markér det nye produktkatalog og tryk Tilføj objekt
  9. Vælg oploadningstypen “Dataflow”
  10. Angiv linkadressen til jeres Facebook-produktfeed som i finder i Quickbutiks kontrolpanel under Salgskanaler > Facebook/Instagram shopping (slutter på facebook-instagram.xml).
  11. Vælg hvor ofte du vil at dit lager skal opdateres.
  12. Angiv et valgfrit navn til feedet og den valuta som i anvender i butikken.
  13. Tryk på Upload og det er færdigt.

Anvender du dette for instagram så findes der et lille trin mere som skal udføres. Du skal også aktivere det nye produktflow under indstillinger direkte i din Instagram konto. Se hvordan du gør her.

Kunne dette hjælpe?