Et produktfeed til Facebook eller Instagram indebærer at du kan sælge via dynamiske produktannoncer på Facebook eller via produkttags direkte i Instagram. Med et produktfeed menes et flow med samtlige af de produkter som du vælger, som løbende hentes af Facebook/Instagram for at være opdateret på dit sortiment – hvad som er på lager, billedeændringer, prisændringer m.m.

Der findes tre afsnit, alle med forskellige trin som du skal følge for at funktionen skal fungere korrekt.

Sådan gør du:

Aktivering i Quickbutik
  1. Naviger til Indstillinger, lokaliser Salgskanaler, klik på switch-knappen for at aktivere og vælg Åben.
  2. Lokaliser Facebook/Instagram Shopping, klik på Aktiver og derefter på Forbind kategorier.
  3. Vælg at Koble en eller flere produktkategorier fra din butik til en Facebook/Instagram kategori.
  4. Klik på Gem og gentag trin 3 igen for at tilføje flere kategorier.
    Når du er klar har du skabt en liste over kategorier som Facebook/Instagram får adgang til at hente produkter fra.
  5. Øverst på siden ser du dit personlige feedlink som du skal anvende længere nede.
Tilføj ID’et for dine produkter i Quickbutik

Facebook kræver at du har angivet ID’et for dine produkter i produktfeedet. Enten via GTIN/EAN-nummer. Alternativt at du anvender feltet for Leverandørs varenummer i Quickbutik hvilket i så fald anvendes som Brand i Facebook. Produkter uden nogle af disse værdier/ID afvises af Facebook ved indlæsningen af produktfeedet.

  1. Naviger til Produkter, klik på Redigere for et produkt.
  2. Scrol ned til Indstillinger og lokaliser feltet EAN og Leverandørs varenummer. Sikre dig at du anvender et af alternativerne.
  3. Anvender du dig af GTIN/EAN-nummer og valg&varianter behøver GTIN/EAN ikke angives for respektive variant. Her kan du læse mere om hvordan du redigerer dine produktvarianter.
  4. Gem.

Før du går i gang

Tilføj en ny katalog og opret et produktfeed i Commerce Manager.

Et produktfeed hører til en katalog hos Facebook i Commerce Manager. For at oprette et produktfeed skal du først oprette en katalog.

  1. Log ind på Facebook Business og åbn Commerce Manager.
  2. Find Kataloger, og klik på + Tilføj ny katalog.
  3. Vælg Onlineprodukter som produktkategori, vælg virksomhedsprofil, og tilføj en titel til din katalog.
  4. I næste trin kan du tilknytte sporing til din katalog, eksempelvis en Facebook Pixel, du allerede har oprettet, og redigere tilladelser.
  5. Når du vælger en uploadmetode til katalogen, vælg Forbind til en datafeed, og klik på Forbind datafeed.
  6. Vælg Brug en webadresse… og indsæt XML-filen, som du har oprettet under Salgskanaler > Facebook/Instagram.
  7. Klik på Tilføj, og vent på, at uploaden bliver færdig. Færdig!

Anvender du dette for Instagram så findes der et lille trin mere som skal udføres. Du skal også aktivere det nye produktflow under Indstillinger direkte i din Instagram konto. Se hvordan du gør her.

Var dette til hjælp?