At skrive gode tekster til din webshop er ikke altid så let. Der er meget som man ikke tænker på både når det gælder dine besøgere og dine søgemaskiner. Det som mange glemmer er at søgemaskinerne ikke er lige så kloge, eller forstår indeholdet på samme måde som dine besøgere gør. En person forstår opfundne ord eller synonymer som vi ofte anvender, men det gør søgemaskinen ikke.

Der findes mange undersøgelser om hvordan og hvad man skal gøre når man skriver søgeoptimerede tekster på nettet. Der findes også mange myter på nettet som kan gøre det meget forvirrende hvad der er vigtigst at tænke på. Som for eksempel “Keyword density”, som er en gammel måde som man kan anvende til ældre søgemotorer end Google. Der er også ordet “Keyword stuffing” som plejer være det mest almindelige tip, hvilket indebærer at man fylder teksterne med masser af søgeord. Dog er Google blevet meget smartere i dag, og der er derfor større krav til hvordan man bliver synlig i det attraktive søgeresultat. Nu forstår Google og andre søgemotorer bedre indholdet og bliver dermed også bedre til at holde øje med kvaliteten og dets relevans.

Men derfor kan du sagtens gøre en afgørende indsats for at blive synlig. Men det kræver tid og tålmodighed og er en langsigtet indsats.

Tekst med godt indhold er…

  • Relevant og unikt indhold (helst specifikt for din webshop).
  • Har en god struktur i teksten
  • Gentager ikke sætninger i din tekst.
  • Har søgeord som skal ranke i søgefeltet
  • Er en tekst som er fri for stavefejl, eller forstår Google det som en tekst af mindre kvalitet.

Tænk på dit søgeord mens du skriver dine tekster og gør det så interessant som muligt for læserem. Du kan med fordel bruge værktøjet Google Trends til at finde de mest populære søgeord i din branche.

Samme regel gælder når skriver tekster generelt. Der er mange som tror at teksterne helst skal være korte og præcise, men det er ikke altid helt rigtigt. Google kan godt lide lidt længere tekster for at kunne bedømme kvaliteten yderligere. Det er ikke altid at en lang tekst nødvendigvis er mindre værdigfuld for Google. Google elsker lidt længere tekster for at kunne bedømme kvaliteten yderligere og få mere relevans for søgningen.

Var dette til hjælp?