Når du arbejder med din butiks søgemaskineoptimering og bruger Google Search Console til at overvåge din websteds synlighed, kan du støde på forskellige rapporter, der indikerer, at visse sider ikke er indekseret af Google. Det kan være godt at vide, hvad disse rapporter betyder, og hvordan du bør håndtere dem, nedenfor lister vi de mest almindelige årsager Google angiver for, at en side ikke er indekseret.

Webadressen blokeres af Robots.txt:

Google bruger robots.txt-filer til at afgøre, hvilke sider der skal indekseres. Hvis Google rapporterer, at sider ikke er indekseret på grund af robots.txt, er det oftest fordi siderne indeholder systemlinks, eksempelvis dem under apps eller tilpas tema-links. Disse links er interne og beregnet kun for dig, og de bør derfor ikke indekseres eller vises i søgeresultaterne. Dette er ikke et problem eller fejl, der behøver at blive rettet; det er simpelthen en bekræftelse på, at din robots.txt-fil gør sit arbejde korrekt.

Side med omdirigering:

Når Google informerer om, at den har fundet links med omdirigering, betyder det, at disse links fører til en ny placering, oftest på grund af, at indholdet er flyttet. Det kan eksempelvis handle om produkter, der har fået en ny placering i kategoristrukturen. Google noterer det gamle link og vælger ikke at indeksere det, da målet for linket nu findes på en ny URL. Også dette er en korrekt vurdering fra Google og ikke et problem, der behøver at blive rettet.

Dubletter og kanoniske sider:

Google kan også informere om, at der findes dubletter på din hjemmeside, hvor søgemaskinen har identificeret flere sider, der ligner hinanden, og valgt en af dem som den kanoniske version – den ”rigtige” side at indeksere. Dette indikerer, at Google har opdaget indhold, som forekommer på flere steder på din hjemmeside, og har truffet et valg om, hvilken side der bør repræsentere indholdet i søgeresultaterne. Også her er det vigtigt at forstå, at dette ikke nødvendigvis er et problem, der behøver at blive rettet. Det er en del af, hvordan Google arbejder for at organisere og præsentere information på internettet.

Ikke fundet (404):

Google rapporterer, at de har fundet et link, der fører til en 404-side. Det kan være en gammel side fra en anden hjemmeside eller en side, der tidligere har eksisteret i butikken men er blevet fjernet. Google vil sandsynligvis fortsætte med at forsøge at gennemsøge og indeksere siden, men det vil ske mere sjældent, hvis de får samme resultat. En 404-side er ikke nødvendigvis et problem, men hvis du ønsker at rette dette, gør du det ved at oprette en omdirigering (301) for siden. Hvordan du gør dette, kan du læse mere om her.

 

Godt at vide:

  • Mere detaljeret information og flere forklaringer på Googles indekseringsrapport findes i deres hjælpecenter, her.
  • Google er ikke fejlfri, kig derfor gerne igennem de sider, der er inkluderet i rapporten for at sikre, at vurderingerne er korrekte, hvilket de er i de fleste tilfælde.
  • Søgemaskineoptimering og indeksering tager tid, Google indekserer automatisk og efterhånden, hvilket kan medføre, at nogle sider indekseres hurtigt, og andre tager længere tid, dette er desværre intet, du kan påvirke fra Quickbutiks side.

Var dette til hjælp?