Du kan hurtigt starte en webshop, men at få kunder og ordrer kan være lidt mere udfordrende. Det kan være svært at vide hvor man skal starte og derfor har vi samlet vores bedste tips til at kickstarte salget.

1. Hvis du ikke er synlig – så eksisterer du ikke

Start med at undersøge hvor din målgruppe befinder sig og sørg for at nå dem via de rette salgs- og markedsføringskanaler. I vores kursus sådan vælger du de rette markedsføringskanaler finder du flere forslag til hvordan du kan vælge de rette kanaler baseret på din målgruppes adfærd.

Mange markedsføringskanaler kan desuden forbindes til din webshop, hvilket giver mulighed for at du kan sælge fra flere kanaler. Herunder finder du salgskanaler som du enkelt kan aktivere og forbinde til din webshop:

Husk på! At vælge salgs- og markedsføringskanaler er ikke noget du gør en gang men noget du behøver udforske og teste nye metoder med jævne mellemrum. Når du har din målgruppe i tankerne bliver det mere enkelt at ramme plet.

2. Gør det mere enkelt for dine kunder at færdiggøre deres køb

Hvad er det som gør at visse butikker har en rigtig WOW-følelse når man besøger deres webshop mens andre ikke har? Det handler i grund og bund om at gøre det så enkelt som muligt for dine kunder når de handler i din webshop. Det kan du opnå ved at bland andet have så få trin som muligt i din betalingsproces, hvilket øger chancen for at kunden færdiggør sit køb.

3. Opfordre til køb direkte

Du kan øge behovet for at købe ved at give dine kunder tilbud som gør at de vil handle fra din webshop direkte. Dette kan gøres med hjælp af flere forskellige metoder i din webshop som f.eks.:

  • Opret kampagner, det vil sige tilbud under en bestemt periode.
    Der er forskellige måder man kan gøre besøgende opmærksomme på din kampagne i webshoppen. Nogle eksempler på funktioner som er brugbare for dette er:

    • Rabatter som du kan anvende i både Startup, Standard og Pro.
    • Avancerede rabatter som mængderabatter, tag 3 betal for 2 og mere. Denne funktion indgår i prisniveau Pro. 
    • Ribbons, popups og noticer som indgår fra prisniveau Standard. 
  • Du kan anvende lagersaldo ved at f.eks. angive den i produktbeskrivelsen “kun 2 varer tilbage til denne pris”
  • Giv dine kunder mulighed for at bestille produkter som midlertidigt er udsolgt.

4. Sælg mere i kassen

Når en kunde er nået frem til kassen kan du gøre kunden opmærksom på produkter som måske har en midlertidig specialpris, som er populære eller som du helt enkelt vil øge salget af. Dette er muligt med funktionen Mersalg i kassen, som indgår i prisniveau Pro. 

5. Påmind om forladt indkøbskurv

At kunder tilføjer varer til indkøbskurven uden at gennemføre køb er et almindeligt fænomen. Derfor er det vigtigt at sende en påmindelse til kunden om at deres produkter fortsat ligger i indkøbskurven for at øge chancen for at de gennemfører deres køb.

Med funktionen Forladt indkøbskurv som indgår i prisniveau Standard og Pro, kan du påminde dine kunder som deres forladte indkøbskurv.

6. Anvendelse af nyhedsbreve

Brugen af nyhedsbreve er fordelagtig af flere årsager. For det første etablerer det en direkte kommunikationskanal med dine kunder og holder dem informeret om eksempelvis nye produkter og kampagner. Derudover kan det øge kundeengagementet og opbygge brandloyalitet ved at skabe et personligt og kontinuerligt forhold.

Nyhedsbrevene giver også mulighed for at tilbyde eksklusive tilbud og rabatter, hvilket kan stimulere salget og øge konverteringsfrekvensen blandt eksisterende kunder.

Vi har integrationer til nyhedsbrevstjenester som Mailchimp og GetaNewsletter; denne funktion er inkluderet i Standard-prisplanen. Du kan læse mere om, hvordan du aktiverer denne, her.

Var dette til hjælp?